Autisme
Waar houd ik als rijinstructeur rekening mee zodra ik lesgeef aan een leerling met autisme?
In Nederland heeft 1 procent van de volwassenen autisme. Personen met
autisme hebben moeite met multitasken, concentreren, non-verbale
communicatie herkennen en onverwachte veranderingen. Sommige bestuurders
hebben de neiging om in situaties met een teveel aan prikkels, letterlijk de
andere kant op te kijken.
Bij bestuurders met autisme is het geen kwestie van wel of niet kunnen, maar of de leerling iets automatisch goed doet of niet. Dat automatisme ontbreekt vaak. Ik moet hen iets echt aanleren. Door het vaak met hen te oefenen, kan de leerling het automatiseren. Wanneer ik een bepaalde vaardigheid oefen in situatie A, ga je ervan uit dat hij die vaardigheid net zo goed uitvoert in situatie B. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Ik oefen die vaardigheid dus ook met hen in situatie B.
Graag maak ik van jou een zelfverzekerde bestuurder die zich comfortabel voelt in het huidige verkeer. Meld je hieronder aan voor een gratis proefles.